House

0 είδη

Διαταραχές του λόγου: Τραυλισμός


Τραυλισμός: Ορισμός - Συμπτώματα - Θεραπεία

Γράφει η Σωτηρία Δασκαλάκη*

Λογοπεδικός – Υπεύθυνη του Κέντρου Αποκατάστασης Διαταραχών Επικοινωνίας
«Ορθώς Λέγειν»

Δεν έχεις χρόνο για διάβασμα??? Άκουσέ το!!!

Μία από τις συχνότερα εμφανιζόμενες διαταραχές στην ανάπτυξη ενός παιδιού, είναι οι διαταραχές που σχετίζονται με τον προφορικό λόγο και την επικοινωνία. Παρόλο όμως που η συχνότητα εμφάνισής τους είναι αρκετά μεγάλη στο σύνολο των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, πολλές φορές για τους γονείς αποτελεί μία γκρίζα ζώνη, αφού είτε αργούν πολύ να εντοπίσουν τις ενδείξεις της όποιας διαταραχής στον προφορικό λόγο του παιδιού, είτε πολλές φορές τη θεωρούν φυσιολογική ή ακόμη και «χαριτωμένη».

Στο πλαίσιο αυτό είναι και ο τραυλισμός, που εμφανίζεται κυρίως κατά την παιδική ηλικία. Παρόλο όμως που η αντιμετώπισή του είναι ιδιαίτερα εύκολη, η όψιμη ή ακόμη και μηδαμινή παρέμβαση, ενδέχεται να επηρεάσει σημαντικά την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση του παιδιού, γεγονός που μπορεί να παρεμποδίσει ακόμη και τη μαθησιακή του εξέλιξη και να οδηγήσει σε δυσκολίες κοινωνικοποίησης, κοινωνική απομόνωση ή ακόμη και σε συνέχιση του φαινομένου έως την ενήλικη ζωή του ατόμου.

Μία από τις συχνότερα εμφανιζόμενες διαταραχές στην ανάπτυξη ενός παιδιού, είναι οι διαταραχές που σχετίζονται με τον προφορικό λόγο και την επικοινωνία. Παρόλο όμως που η συχνότητα εμφάνισής τους είναι αρκετά μεγάλη στο σύνολο των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, πολλές φορές για τους γονείς αποτελεί μία γκρίζα ζώνη, αφού είτε αργούν πολύ να εντοπίσουν τις ενδείξεις της όποιας διαταραχής στον προφορικό λόγο του παιδιού, είτε πολλές φορές τη θεωρούν φυσιολογική ή ακόμη και «χαριτωμένη».

Στο πλαίσιο αυτό είναι και ο τραυλισμός, που εμφανίζεται κυρίως κατά την παιδική ηλικία. Παρόλο όμως που η αντιμετώπισή του είναι ιδιαίτερα εύκολη, η όψιμη ή ακόμη και μηδαμινή παρέμβαση, ενδέχεται να επηρεάσει σημαντικά την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση του παιδιού, γεγονός που μπορεί να παρεμποδίσει ακόμη και τη μαθησιακή του εξέλιξη και να οδηγήσει σε δυσκολίες κοινωνικοποίησης, κοινωνική απομόνωση ή ακόμη και σε συνέχιση του φαινομένου έως την ενήλικη ζωή του ατόμου.

Ορισμός και Συμπτώματα

Ο τραυλισμός ορίζεται ως μια διαταραχή της κανονικής ροής της ομιλίας του ατόμου, της οποίας τα κυριότερα συμπτώματα εμφανίζονται ως:

  • Επαναλήψεις ήχων ή συλλαβών
  • Διακοπές - μπλοκαρίσματα στο εσωτερικό μιας λέξης
  • Επαναλήψεις ακόμη και ολόκληρης της λέξης
  • Επιμηκύνσεις ήχων στην αρχική ή μεσαία θέση μιας λέξης

Κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα είναι πιθανόν να κάνουν την εμφάνιση τους σε παιδιά ηλικίας 2-3 ετών, κατά την προσπάθεια τους να εναρμονίσουν τις απαιτήσεις με τις δυνατότητες της λεκτικής επικοινωνίας. Συνήθως, σε τέτοιες περιπτώσεις, τα συμπτώματα εξαλείφονται χωρίς κάποια θεραπευτική παρέμβαση. Σε περιπτώσεις όμως που το παιδί έχει ξεπεράσει αυτό το φυσιολογικό στάδιο εξέλιξης της ομιλίας και τα συμπτώματα παραμένουν, η έγκαιρη διάγνωση και θεραπευτική αντιμετώπιση κρίνεται απαραίτητη.

Η συγκεκριμένη διαταραχή ροής της ομιλίας εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια και μπορεί να σχετίζεται με κληρονομικούς παράγοντες. Επίσης, πολύ σημαντικό είναι ότι ένα παιδί μπορεί να τραγουδά χωρίς να τραυλίζει, αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν παρουσιάζει τη συγκεκριμένη δυσκολία. Απλά οι νευρολογικές επεξεργασίες που χρησιμοποιούνται για την ομιλία είναι διαφορετικές από αυτές που χρησιμοποιούνται για το τραγούδι.

Επιπτώσεις

Πολύ συχνά οι παραπάνω δυσκολίες στην ομιλία συνοδεύονται και από σωματική ένταση, αντανακλαστικές συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος, δυσκολία στο συντονισμό αναπνοής – φώνησης, αποφυγή λέξεων και προσπάθεια αντικατάστασης τους με άλλες περισσότερο «ακίνδυνες», ακόμα και προσπάθεια αποφυγής συμμετοχής σε κάποια συζήτηση. Κάποιες φορές μάλιστα, το παιδί, βιώνοντας αρνητικά συναισθήματα (φόβο, άγχος κλπ), ενδέχεται να παρουσιάσει δυσκολία ακόμη και στην ικανότητα επαρκούς βλεμματικής επαφής με άλλα πρόσωπα. Συνεπώς,  γίνεται κατανοητό πως πρόκειται για μια δυσκολία άρρηκτα συνδεδεμένη με το συναισθηματικό, αλλά και κοινωνικό κομμάτι του ατόμου που την αντιμετωπίζει. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι άτομα που κατά την παιδική ηλικία έχουν εμφανίσει τη συγκεκριμένη διαταραχή είναι περισσότερο επιρρεπή σε καταθλιπτικά επεισόδια. Τα παιδιά μπορεί να γίνουν εύκολα θύματα εκφοβισμού από τους ίδιους τους συμμαθητές τους, για τον τρόπο της ομιλίας τους.

Πρώιμη παρέμβαση και Αντιμετώπιση

Χωρίς την ύπαρξη θετικού μηχανισμού αντιμετώπισης, τα άτομα στα οποία εκδηλώνεται ο τραυλισμός μπορεί να επηρεαστούν ακόμα και στην επιλογή της σταδιοδρομίας τους, ή τη θέση τους στην κοινότητα. Μπορούν επίσης να εκδηλώσουν επιθετικότητα, ως αποτέλεσμα της δυσκολίας τους εκφράσουν την οργή τους ανοιχτά.

Για το λόγο αυτό, η πρώιμη παρέμβαση θεωρείται απαραίτητη, προκειμένου να ομαλοποιηθεί η ομιλία του ατόμου.

Ο τραυλισμός, παρόλο που αποτελεί μία από τις διαταραχές του λόγου κατά την οποία τα αποτελέσματα της θεραπευτικής παρέμβασης είναι ορατά συνήθως άμεσα, σίγουρα θα χρειαστεί ένα μακροχρόνιο θεραπευτικό πρόγραμμα, μέχρι η όλη διαδικασία  να αυτοματοποιηθεί. Σε κάθε περίπτωση, ο λογοπεδικός είναι ο μόνος κατάλληλος για να κρίνει το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί το παιδί, έως ότου να μη χρειάζεται πλέον την παρέμβαση του ειδικού.

Συνοψίζοντας, η έγκαιρη διάγνωση, η αποδοχή, η εμπιστοσύνη, ο σεβασμός, η υπομονή και επιμονή μαζί με την ομαδική συνεργασία (παιδί – λογοπεδικός – οικογένεια – σχολείο) είναι τα απαραίτητα συστατικά ενός επιτυχημένου θεραπευτικού προγράμματος. 

*Σχετικά με τη Συγγραφέα:
Η Σωτηρία Δασκαλάκη είναι Λογοπεδικός, απόφοιτος του Μητροπολιτικού Κολλεγίου και ασχολείται με την αποκατάσταση του λόγου και της επικοινωνίας σε παιδιά και ενήλικες. Εργάζεται ως παράλληλη στήριξη σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, ενώ είναι υπεύθυνη του Κέντρου Αποκατάστασης Διαταραχών Επικοινωνίας «Ορθώς Λέγειν» (Αγίας Τριάδος 60, Παιανία – Τηλ: 6936128168).

Αφήστε ένα σχόλιο

Αφήστε την κριτική σας